6 najczęstszych grzechów klientów agencji SEO

Często mówi się o błędach, nadużyciach i uchybieniach agencji SEO, działających na polskim rynku. Oczywiście trzeba je piętnować i uświadamiać klientów, czego powinni oczekiwać od firm, którym zlecają pozycjonowanie swoich stron internetowych, jednak warto także podnieść temat błędów popełnianych przez klientów agencji SEO, które często utrudniają pracę specjalistom, a nawet psują uzyskane efekty.

Oto naszym zdaniem najważniejsze grzechy klientów, wynikające głównie z niewiedzy i braku świadomości możliwych konsekwencji.

1 Kopiowanie treści z innych stron

Osławione zjawisko duplicate content (powielanie treści) zostało napiętnowane przez wyszukiwarkę Google dawno temu jako sposób manipulowania pozycją witryny w rankingu. Warto tworzyć unikalne treści, nie tylko ze względu na wymogi wyszukiwarki, ale przede wszystkim oczekiwania i potrzeby internautów, poszukujących wartościowych informacji, odpowiedzi na ważne z ich punktu widzenia pytania, a nie powtarzanych wszędzie formułek.

2 Udział w SWL-ach, pozyskiwanie słabych linków

Nie mając wiedzy, które linki są wartościowe, a które mogą tylko zaszkodzić, lepiej zdać się na specjalistów. Najbardziej szkodliwe dla strony może być dodanie jej do Systemu Wymiany Linków. Zdobywanie linków na własną rękę może sabotować prace agencji i zakończyć się nawet nałożeniem filtra na stronę, dlatego wszystkie działania związane z pozyskiwaniem większej ilości linków powinny być konsultowane z agencją.

Oczywiście jeśli firma ma ambicje, by tworzyć własne materiały i dystrybuować je w internecie, jest to jak najbardziej wskazane, natomiast warto, by odbywało się to w porozumieniu z agencją lub przynajmniej za jej wiedzą. Wspólnie można wypracować najlepszą strategię, która przysłuży się firmie zarówno pod względem PR, jak i SEO.

3 Nieinformowanie o zamiarze zmiany strony internetowej, a nawet o samym dokonaniu zmiany

Stawianie agencji SEO przed faktem dokonanym to zdecydowanie zły pomysł. Brak kontaktu w tej sprawie może spowodować nagłą utratę pozycji w wyszukiwarce, ponieważ większość nowych stron jest całkowicie pozbawionych optymalizacji SEO. Taka „goła” pod kątem SEO strona może zostać bardzo szybko oceniona przez algorytm wyszukiwarki, i w konsekwencji stracić uzyskane efekty, które nie zawsze udaje się w krótkim czasie przywrócić.

Brak SEO to nie jedyny problem – sama jakość nowych stron też często pozostawia wiele do życzenia. Klienci chętnie ulegają modom lub namowom twórców stron www, decydując się na strony może atrakcyjne wizualnie, ale niepożądane z punktu widzenia pozycjonowania. Chodzi m.in. o modne dzisiaj strony typu one page, gdzie cała zawartość jest dostępna na rozwinięciu strony głównej, strony z brakiem możliwości dodawania i rozwijania treści, lub modne swego czasu strony w technologii flash.

Klient, który odpowiednio wcześnie poinformuje o swoich zamiarach względem strony www, może liczyć na cenne wskazówki, które pomogą w stworzeniu strony prawidłowej pod kątem SEO. Poza tym wskazane jest wykonanie optymalizacji na testowym serwerze, i zawieszenie strony w internecie dopiero gdy będzie w pełni do tego gotowa, uzupełniona w treść, zoptymalizowana. Najgorsze, co można zrobić tworząc nową stronę, to zastępowanie starej strony komunikatem Strona w budowie (pisaliśmy o tym szerzej tutaj) oraz zawieszanie strony niedokończonej z demonstracyjnymi fragmentami Lorem ipsum.

4 Niedopilnowanie terminów opłat za hosting i domenę, skutkujące niewyświetlaniem się strony

Niedostateczna dbałość o stałe i prawidłowe wyświetlanie się strony może skutkować nagłą utratą pozycji w rankingu wyszukiwarki, a także utratą potencjalnych klientów.

5 Kupowanie domen internetowych bez konsultacji

Niektórzy klienci myślą, że kupując dodatkową domenę wzmocnią efekt pozycjonowania. Oczywiście wszystko zależy od tego, co chcemy pod nową domeną zawiesić. Nabywanie wielu domen i umieszczanie na nich tej samej zawartości nie wiąże się dla agencji z żadnym bonusem czy ułatwieniem – można powiedzieć, że wręcz przeciwnie. Jeśli więc klient zamierza na dodatkowej domenie zawiesić tę samą stronę, jedyne co możemy zrobić to wykonać z niej przekierowanie. W takiej sytuacji zakup nowej domeny jest zupełnie niepotrzebnym wydatkiem. Kupowanie wielu domen może mieć sens tylko wtedy, jeśli planuje się różnicować ich zawartość i ma się na to jakiś pomysł.

6 Zlecanie pozycjonowania dwóm agencjom jednocześnie – tutaj cały artykuł na ten temat

Wszystkie te działania zakłócają i utrudniają pracę pozycjonerom. Wielu problemów można by uniknąć, gdyby klienci częściej zadawali pytania i konsultowali ze swoją agencją SEO posunięcia związane ze stroną internetową.