Analiza internetowa: Google Analytics

Analiza danych internetowych to zagadnienie, które ściśle łączy się z pozycjonowaniem stron. Dzięki właściwej interpretacji statystyk strony www można odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania: co? (analiza ilościowa) oraz dlaczego? (analiza jakościowa) dzieje się na witrynie internetowej. W ten sposób da się ocenić jak na stronę wpłynęła optymalizacja pod kątem SEO i jakie zadania powinno się jeszcze wykonać.

Analizę serwisów www można prowadzić za pomocą wielu lepszych lub gorszych narzędzi (zarówno płatnych, jak i darmowych). Jednym z nich jest Google Analytics. To narzędzie zdobyło olbrzymią popularność głównie dzięki dwóm cechom: po pierwsze – twórcą jest firma Google, po drugie – każdy może z niego korzystać całkowicie bezpłatnie. Zaletami GA są również: polska wersja językowa oraz intuicyjny interfejs. To wszystko sprawia, że narzędzie Google jest świetnym rozwiązaniem dla początkujących analityków i pozycjonerów.

Przed skorzystaniem z GA warto jeszcze poznać kilka podstaw na jego temat:

  • Google Analytics pojawił się na rynku w 2005 roku.
  • Do analizy danych wykorzystywany jest JavaScript. Jeżeli osoba odwiedzająca stronę zablokowała w swojej przeglądarce wykonywanie skryptów (taka sytuacja zdarza się bardzo rzadko) – nie zostanie ona zapisana w statystykach.
  • Google Analytics jest ściśle zintegrowany z Google AdWords i Google AdSense.
  • GA udostępnia graficzną nakładkę na stronę, obrazującą statystyki kliknięć.
  • Dane mogą być filtrowane na wiele sposobów: przykładowo da się badać grupę klientów z określonego województwa; klientów przebywających na stronie więcej niż 2 minuty itp.

Kilka przydatnych linków: