Analiza konkurencji – wstęp do pozycjonowania strony

Analiza konkurencji to często pomijany, ale niezwykle istotny element przygotowawczy do pozycjonowania strony internetowej. Przed przygotowaniem oferty analizuje się strony znajdujące się w czołówce rankingu wyszukiwań pod słowami kluczowymi, na których zależy klientowi.

Porządnie wykonana analiza ma sporo zalet:
1. przede wszystkim pomaga ocenić trudność fraz kluczowych, które bierzemy pod uwagę
2. pozwala określić, ile pracy będzie trzeba włożyć w pozycjonowanie, i w konsekwencji jak wycenić usługę
3. a także daje pewny obraz działań konkurencji, podsuwając skuteczne rozwiązania, które można samemu wykorzystać (na przykład, z jakich stron warto linkować pozycjonowany serwis www).

W internecie dostępne są różnego rodzaju narzędzia ułatwiające analizę – jest to na przykład bezpłatna wtyczka SEO Plugin for Firefox, która daje możliwość sprawdzenia na przykład wieku domeny, wskaźnika PR, ilości linków przychodzących, czy płatne narzędzie SEO SpyGlass – służące do zaawansowanego sprawdzania backlinków i ich anchorów (dzięki zhierarchizowanej liście linków przychodzących dowiemy się, które są najwartościowsze; a anchory pozwolą ocenić, na jakie frazy pozycjonuje się dana strona).

Czynniki, na które warto zwrócić uwagę w trakcie analizy to:
1. ilość i jakość linków prowadzących do stron
2. wiek domen
3. PR stron www
4. obecność słów kluczowych w domenach
5. obecność słów kluczowych w tytułach stron, podstron
6. obecność słów kluczowych w opisach.

Co wskazuje, że trudno będzie przebić się do czołówki:
1. strony z pierwszej dziesiątki posiadają sitelinks
2. są mocno linkowane
3. są bardzo dobrze zoptymalizowane
4. są zawieszone na domenach z długą historią, ze słowem kluczowym w nazwie
5. posiadają wysoki PR.

Analiza konkurencji powinna służyć wiarygodnej ocenie trudności słów kluczowych, wyborze najlepszych fraz do pozycjonowania, oraz prawidłowej wycenie usługi pozycjonowania strony.