Co powinna zawierać firmowa strona internetowa? Część 1

Przeglądając polskie strony internetowe firm z różnych branż, można wyraźnie podzielić je na dwie grupy: nowoczesne, efektowne, z atrakcyjną grafiką oraz przestarzałe, niezmieniane od lat, niespełniające żadnych standardów. Ten podział na stare i nowe nie zawsze jest równoznaczny z podziałem na złe i dobre, w każdej stronie (również nowej) można znaleźć jakieś niedociągnięcia i coś poprawić, a strony stworzone kilka lat temu nierzadko prezentują wysoką jakość.

Myślę, że właścicielom i nowych i starych stron firmowych przyda się parę uwag, co tak naprawdę powinno znaleźć się na stronie www, i w jaki sposób można systematycznie rozwijać treść serwisu.

Dzisiaj skupię się podstawach, o których niestety nie wszyscy pamiętają.

Niektóre uwagi mogą się wydawać banalne, czy wręcz śmieszne, ale uwierzcie, na wielu stronach można znaleźć braki w podstawowych informacjach.

  1. Firmowa strona musi zawierać opis firmy, jej działalności, historii, osiągnięć, uzyskanych nagród i wyróżnień – wszystko, co pozwoli zaprezentować firmę jako profesjonalny podmiot, działający na rynku.
  2. Druga najważniejsza rzecz na stronie to oferta. Od sposobu jej przedstawienia w dużej mierze zależy, czy oglądający stronę stanie się klientem. W zależności od branży oferta powinna obejmować parametry techniczne produktów, dokładny opis funkcji i zastosowań, realistyczne zdjęcia. Na pewno duże wyzwanie stoi przed właścicielami sklepów internetowych ze względu na ogromną ilość produktów. Zazwyczaj w sklepach powielane są opisy producentów, co jest w pewnym sensie zrozumiałe, warto jednak pokusić się o jakiś indywidualny rys – modyfikację opisu, dodanie czegoś od siebie. Idealnie byłoby stworzyć opisy zupełnie od nowa, ale to jest raczej mało realne w przypadku sklepów posiadających w ofercie setki czy tysiące produktów.
  3. Niewątpliwie niezbędnym elementem strony jest zakładka z działem kontakt. Powinny to być pełne dane adresowe firmy, łącznie z adresami oddziałów, telefonami i kontaktem mailowym. Dobrym pomysłem jest umieszczenie w tym dziale mapki Google, która dodatkowo pokazuje lokalizację firmy, ułatwiając klientom dotarcie na miejsce, jeśli jest taka potrzeba. Niektórzy dodają do podstawowych informacji także dane takie jak: NIP, REGON, które dodatkowo uwiarygadniają firmę, ale nie jest to konieczne. Można również uzupełnić dane o numer firmowego rachunku bankowego.

Powyższe elementy: opis firmy, oferta oraz kontakt to trzon każdej firmowej strony internetowej. Braki czy błędy w którymkolwiek z tych elementów są dyskwalifikujące, a konsekwencje wizerunkowe i nie tylko mogą być bardzo poważne.