Doodle, czyli okolicznościowe niespodzianki Google

Trochę historii

Logo Google jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie.

Pierwsze logo powstało w 1997 roku (na końcu z wykrzyknikiem, bardzo przypominające logo Yahoo), kolejne – zaprojektowane przez Ruth Kedar, miało prostą minimalistyczną formę i charakterystyczny krój pisma, i funkcjonowało w niezmienionej formie przez 10 lat (od 1999 do 2009 roku). W maju 2010 roku zostało odświeżone, usunięto cienie oraz efekt trójwymiarowości. Od początku jego charakterystyczną cechą był brak ozdobników i kolorystyka.

Doodle

Logo wyszukiwarki Google często podlega modyfikacjom, mającym na celu upamiętnienie ważnych wydarzeń o zasięgu międzynarodowym lub lokalnym. Są to między innymi święta narodowe, dni niepodległości, jubileusze urodzin pisarzy, artystów, naukowców, filozofów, a także rocznice odkryć naukowych, wydarzeń sportowych, historycznych (np. lądowanie człowieka na księżycu, zburzenie muru berlińskiego, teleskop Hubble’a itp.).

Wśród światowych osobistości, które doczekały się swojego logo, znajdują się między innymi: Piotr Czajkowski, Antonio Vivaldi, Leonardo da Vinci, Hans Christian Andersen, Akira Kurosawa, Pablo Neruda, Isaak Newton, Konfucjusz, Mahatma Gandhi, Michael Jackson.

Oczywiście niektóre wersje doodle są bardziej pomysłowe, inne mniej. Nie wszystkie robią równie mocne wrażenie, ale pojawiają się wśród nich różne perełki.

Najbardziej wyrafinowane mogą nawiązywać formą do twórczości upamiętnianej osoby – bardzo charakterystycznym przykładem było logo informujące o 110 rocznicy urodzin Antoine de Saint-Exupéry’ego, które pojawiło się 29 czerwca 2010 r., nawiązujące do ilustracji „Małego Księcia” autorstwa Exupéry’ego.

Doodle może mieć charakter humorystyczny, na przykład prezentując bohaterów zbiorowej wyobraźni, postaci bajkowe, takie jak Popeye, Czarnoksiężnik z krainy Oz, bohaterowie Ulicy Sezamkowej, Pinokio.

Okolicznościowe logo informuje także o rozpoczęciu kalendarzowych pór roku, Igrzyskach Olimpijskich, Dniu Matki, Dziecka, Walentynkach, Halloween, Dniu ziemi, pierwszym dniu szkoły i różnego rodzaju świętach obchodzonych lokalnie (np. Oktoberfest).

Google równie szybko reaguje na dramatyczne wydarzenia w różnych krajach (bezbarwne logo pojawiło się na przykład po katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem), a także upamiętnia wydarzenia z własnej historii – na przykład jubileusze funkcjonowania.

Oprócz czystej rozrywki nietypowe logo może mieć wartość edukacyjną. Po kliknięciu w obrazek wyszukiwarka przenosi internautę na stronę z wynikami dotyczącymi danej osoby, wydarzenia itp. Może więc zainteresować użytkowników sztuką, historią, literaturą, muzyką, nauką.

Coraz częściej pojawiają się również animacje, filmiki ilustrowane muzyką, a nawet gry, jak w przypadku doodle upamiętniającego 60. rocznicę wydania pierwszej książki Stanisława Lema.