Krok po kroku – działania pozycjonera

Wielu klientów agencji SEO zapewne zadaje sobie pytanie:
Czym tak naprawdę na co dzień zajmuje się pozycjoner?

Postaram się uchylić rąbka tajemnicy, przedstawiając w kolejności najważniejsze etapy prac, od momentu, kiedy uda się pozyskać klienta.
Praca pozycjonera dzieli się na wiele etapów i jest fascynującym zajęciem, przede wszystkim dlatego, że każdy serwis jest inny. Dzięki temu pozycjoner nigdy się nie nudzi, mimo, że musi wykonać pewne określone działania w każdym serwisie.

Każda strona internetowa ma swoje możliwości, jedna większe, inna mniejsze. Praca specjalisty SEO polega na tym, by wykorzystać cały potencjał serwisu w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów pozycjonowania. Podejmowane działania mogą mieć różny poziom trudności oraz czasochłonność – w zależności od parametrów strony internetowej, takich jak jej wielkość, konstrukcja, złożoność, język kodowania itd., a także innych elementów, takich jak np. trudność słów kluczowych.

Analiza

Pierwszy etap współpracy między klientem a agencją SEO to dokładna analiza różnych danych. Sprawdza się między innymi:

– samą stronę internetową – pod kątem SEO
– działalność firmy, jej ofertę
– najczęstsze zapytania kierowane do wyszukiwarki w branży klienta
– zapytania, z których pochodzą wejścia na stronę internetową klienta.

Wybór słów kluczowych

Sprawdzenie strony klienta oraz serwisów konkurencji, a także dogłębna analiza wyników wyszukiwań dla konkretnych zapytań to działania konieczne do sporządzenia listy słów kluczowych, pod którymi strona internetowa będzie promowana w wyszukiwarce Google.

Pozycjoner poszukuje fraz często wyszukiwanych przez internautów, bierze pod uwagę oczekiwania klienta, konkurencyjność słów kluczowych. Dopiero na tej podstawie proponuje najwłaściwsze dla danej strony słowa kluczowe. Ich wybór jest wypadkową propozycji klienta, danych pochodzących np. z Google Analytics oraz wiedzy i doświadczenia specjalisty SEO.

Plan działań

Znając możliwości strony oraz konkurencję, a także słowa kluczowe, przygotowywany jest precyzyjny plan działań, które trzeba przeprowadzić w ramach pozycjonowania. Zawsze prace zaczynają się od optymalizacji SEO, która jest fundamentem całego procesu.

Optymalizacja

Zoptymalizowaniu podlegają różne elementy strony, zarówno te najbardziej widoczne dla internautów, jak teksty, tytuł strony, jak również inne, zawarte w kodzie – widoczne tylko dla wyszukiwarki.

Pozycjonowanie odbywa się we współpracy z SEO copywriterem, który tworzy teksty na stronę internetową, a także w porozumieniu z klientem, który musi nową lub zoptymalizowaną treść na swojej stronie zaakceptować.

Pozyskiwanie linków

Po wykonaniu optymalizacji pod wyszukiwarki pozycjoner musi zadbać o odpowiednią ilość linków prowadzących do strony. Wykorzystuje do tego swoje własne zaplecze techniczne, a także inne szeroko dostępne narzędzia, takie jak np. katalogi internetowe. Pomaga mu w tym SEO copywriter, który pisze artykuły tematyczne, precle, blogi, itd.

Oczekiwanie na efekt

Kolejny etap działań agencji SEO to monitorowanie efektów swojej pracy.
Sprawdzanie pozycji odbywa się dzięki specjalnym narzędziom, i jest niezbędne do określenia dalszej strategii działań.

Tak więc praca pozycjonera jest rozłożona w czasie i trwa nieustannie, nie jest jednorazowa (kończy się dopiero po zakończeniu współpracy z klientem).