Jak długo trwa pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie to złożony proces pracy nad poprawą widoczności stron www w internecie, na który składa się przede wszystkim optymalizacja strony pod wymogi wyszukiwarki oraz pozyskiwanie linków.

Czas oczekiwania na sukces zależy od bardzo wielu czynników – m.in. od konkurencyjności fraz kluczowych, branży w jakiej firma funkcjonuje, historii strony i domeny internetowej, zawartości serwisu, a także jakości działań pozycjonerów oraz gotowości do współpracy ze strony klienta. Trzeba jednak przyjąć, że czas ten liczony jest w miesiącach, a nie w dniach czy tygodniach.

Nie bez powodu umowę zawiera się zazwyczaj na 12 miesięcy. To bardzo istotne, by móc dobrze rozplanować w czasie wszystkie niezbędne działania, opracować i wdrożyć właściwą strategię.

Każdy przypadek jest inny i trzeba go traktować indywidualnie. Kluczowa jest tutaj sytuacja wyjściowa, z jaką mamy do czynienia przy podpisywaniu umowy. Jeśli strona i domena są zupełnie nowe, na efekty trzeba będzie poczekać dłużej. Podobnie w sytuacji filtra nałożonego na stronę za niedozwolone praktyki  SEO – tutaj prace będą na początku koncentrowały się na wyeliminowaniu błędów, co wydłuży czas oczekiwania.  

Niektóre z działań SEO wymagają akceptacji ze strony klienta, dlatego zgodna współpraca i szybka reakcja działa zdecydowanie na plus. Warto jednak mieć świadomość tego, że nawet szybko i sprawnie przeprowadzone prace nie gwarantują natychmiastowych efektów. Wyszukiwarka Google też potrzebuje czasu na zaindeksowanie wprowadzonych zmian.

Utrzymanie efektów

Pozycjonowanie jest procesem rozłożonym w czasie, wymagającym dużego zaangażowania i systematyczności w działaniu. Bez stałej pracy wysokie pozycje będą sukcesywnie spadać, a  strona będzie traciła na widoczności w sieci. Efekty – nawet najbardziej spektakularne -nie są dane raz na zawsze. Trzeba pamiętać, że konkurencja nie śpi, a dodatkowo co jakiś czas na rynku pojawiają się nowi gracze, z którymi trzeba będzie rywalizować o klienta.

Podsumowując – pozycjonowanie strony powinno trwać minimum 12 miesięcy, aby móc odczuć pozytywne skutki całego procesu. Warto go kontynuować, aby nie dać się wyprzedzić konkurencji i korzystać z obecności w wynikach wyszukiwania przez cały czas.