Kiedy kolejna aktualizacja Google Page Rank?

Ostatnia aktualizacja Page Rank z paska narzędzi Google miała miejsce w lutym tego roku. Uaktualnienia wartości PR odbywały się zawsze systematycznie, mniej więcej co 3 miesiące. Od lutego minęło już 8 miesięcy, a na aktualizację zielonego paska nadal się nie zanosi.

Kilkoma informacjami ze zniecierpliwionymi użytkownikami podzielił się ostatnio szef działu Google do walki ze spamem – Matt Cutts. Najpierw na Twitterze na pytanie „Czy przed 2014 rokiem będzie jeszcze aktualizacja Page Rank?” odpowiedział, że „Byłby zaskoczony, gdyby do tego doszło”.

Matt Cutts odpowiada użytkownikowi Niels Bosch na Twitterze

Później (dokładnie wczoraj) na konferencji Pubcon przyznał, że Google ma problem z przekazywaniem danych o Page Ranku do paska narzędzi (informacja z Search Engine Land). Naprawa problemu ma jednak niski priorytet dla Google. Matt dodał jeszcze, że użytkownicy zbyt obsesyjnie podchodzą do wartości Page Rank i potwierdził wiadomość z Twittera – aktualizacja PR prawdopodobnie nie nastąpi w tym roku.

Na pewno mogę się zgodzić z tym, że użytkownicy przykładają zbyt dużą wagę do liczby pokazującej się na zielonym pasku. Ten wskaźnik nie powinien być wyrocznią, a strony nie powinny być oceniane tylko w tym aspekcie. Nie usprawiedliwia to jednak w żadnym wypadku obecnej sytuacji. Zaniedbany Page Rank to lekceważenie użytkowników. Jeżeli Google udostępnia tego typu narzędzie, powinno również zadbać o to, aby było systematycznie (chociażby w miarę) aktualizowane.

W obecnej sytuacji wydaje się, że może lepszym rozwiązaniem byłoby wyłączenie PR. W tej chwili jego wartość wprowadza jedynie w błąd. Strony nadal mają przydzielone oceny z lutego, chociaż w rzeczywistości ich Page Rank może być zupełnie inny.

Dziwi mnie też to, że Matt jako osoba zaciekle walcząca ze spamem w internecie, informuje że aktualizacja PR ma niski priorytet. W końcu to właśnie spamowe strony niskiej wartości zyskują na sytuacji. Jeżeli ich strony miały w lutym wysoki PR, który teraz, po ostatnich aktualizacjach Google znacznie spadł, nikt tego nie zauważy. Przykładem niech będą popularne katalogi internetowe. Te z wysokim PR życzą sobie konkretne sumy za dodanie wpisu, chociaż tak naprawdę Google może je traktować jako całkowicie bezwartościowe.

Faktycznie aktualizacja Page Rank nie jest sprawą życia i śmierci, ale ma swoją wartość dla pozycjonerów, webmasterów, właścicieli stron oraz części internautów. Trochę smutne jest więc to, że Google ignoruje problem i nadal udostępnia nam wadliwe narzędzie, które w tym momencie wprowadza jedynie dezinformację.