Linkbaiting – pomysłowe łowienie linków

Linkbaiting to sposób pozyskiwania naturalnych i darmowych linków przychodzących. Aby zachęcić użytkowników do bezinteresownego linkowania do strony internetowej potrzebny jest POMYSŁ, którym zarazi się jak największą ilość internautów. Trzeba go przedstawić w jakimś często odwiedzanym miejscu – na forum, blogu, portalu społecznościowym itp. Osoba puszczająca w obieg informacje lub gadżety powinna być wiarygodna dla danej grupy docelowej – czyli np. powinna być aktywna na danym forum, a najlepiej znana w środowisku.

Linkbaiting, zwany także łowieniem linków wymaga stworzenia strategii i dużo wysiłku do jego realizacji. Trzeba zacząć od określenia typu odbiorców, do których chcemy dotrzeć – a więc naszej grupy docelowej.

Jeśli internauci połkną przynętę, sukces gwarantowany. Żeby go osiągnąć konieczny jest oryginalny i nowatorski pomysł. Musi to być coś wartościowego i wyróżniającego się (w przeciwnym wypadku możemy się narazić na zarzut spamowania lub przynęta przejdzie niezauważona).

 

Przynęta na użytkownika

Może to być news, przetłumaczenie ciekawego artykułu, kontrowersyjna teza, przydatne informacje, zestawienia danych, wyniki testów, darmowe narzędzia, skrypty do pobrania, coś śmiesznego, jakiś quiz, gadżet na komórkę itp.

Największą szansę na powodzenie mają przynęty dotyczące wąskiej specjalności, technicznej nowinki z konkretnej branży, a nie sfery ogólnej i abstrakcyjnej typu „jak osiągnąć sukces w życiu”. Muszą być zachęcające, ale trzeba zachować umiar w reklamie, bowiem może to wyglądać nienaturalnie i podejrzanie. Zbytnia nachalność może przynieść odwrotny skutek, zrażając potencjalnych odbiorców.

Technika linkbaitingu, jako jedna z form kampanii marketingowej w internecie, może być uzupełnieniem i wzmocnieniem pozycjonowania strony internetowej, bowiem jego istota polega na zdobywaniu linków prowadzących do serwisu. Przyczynia się także do wzrostu ruchu na stronie internetowej i przyciąga nowych użytkowników na stronę, choć nie zawsze musi prowadzić do wzrostu pozycji w wyszukiwarce.

Ciekawe jest to, że anchory linków nie mają charakteru pozycjonującego, lecz bardziej naturalny. Przeważnie mają formę typu „kliknij tutaj” lub „zobacz więcej”. Minusem natomiast może być to, że nie mamy wpływu na kontekst w jakim się pojawiają, jak użytkownicy oceniają udostępnioną informację, narzędzie czy cokolwiek innego.