Od czego zależy sukces w pozycjonowaniu? Cz. 1 – Trafny dobór słów kluczowych

Pozycjonowanie to proces wymagający sporo czasu i wielu różnych działań, składających się na efekt finalny. Znaczenie słów kluczowych (keywords) w pozycjonowaniu jest nomen omen kluczowe – od trafnego wyboru w dużym stopniu zależy późniejszy sukces.

Jak dobierać słowa kluczowe i jakie błędy najczęściej popełniamy w tym zakresie?

Po pierwsze frazy muszą odzwierciedlać ofertę. Zdarza się, że klienci chcą pozycjonować swoją stronę pod słowami opisującymi produkty, których nie ma w ofercie, ale np. konkurencja zajmuje pod nimi wysokie pozycje, lub planowane jest ich wprowadzenie w nieokreślonej przyszłości. To błąd, który może sporo kosztować. Przede wszystkim takie działanie jest mało skuteczne, ponieważ pozycjonowane słowa muszą znaleźć się na stronie – tzn. firma musi posiadać dany produkt, usługę w swojej ofercie, niezbędny jest opis, charakterystyka, zastosowania, zdjęcia itp. Jeśli więc danego produktu czy usługi nie ma na stronie, a słowo kluczowe znajdzie się w tytule, meta oraz w anchorach linków, to takie działanie stanowi prostą drogę do nałożenia filtra przez wyszukiwarkę Google.
Nawet jeśli jakimś cudem uda się osiągnąć choćby na chwilę upragnione top 10, właściciel strony naraża się na niezadowolenie internautów, odwiedzających stronę w poszukiwaniu konkretnych produktów, których na niej nie znajdzie.

Po drugie słowa kluczowe nie mogą być zbyt ogólne i wieloznaczne, ponieważ prowadzi to do nieporozumień i marnotrawienia pieniędzy. Jeśli np. producent toreb papierowych zechce pozycjonować stronę pod hasłem „torby”, to nakłady finansowe, które będzie musiał ponieść będą nieadekwatne w stosunku do efektu. Pod tym słowem można bowiem znaleźć torby skórzane, podróżne, sportowe i wiele innych, więc osoba poszukująca toreb papierowych będzie z pewnością musiała doprecyzować, uściślić swoje zapytanie, aby szybko trafić na właściwą ofertę.

Po trzecie frazy powinny być popularne wśród użytkowników sieci – w przeciwnym razie nawet jeśli strona zajmuje pierwsze pozycje, nie będzie to miało żadnego przełożenia na wzrost oglądalności strony i pozyskiwanie klientów.

Po czwarte niedopuszczalne są słowa zawierające błędy ortograficzne – nawet jeśli niektórzy internauci takie wyszukują, Google poprawia zapytanie, a błędy pojawiające się na stronie są jednoznacznie dyskwalifikujące. Ryzykowne bywają także frazy niegramatyczne, których nie można użyć w sposób naturalny w tekście.

Otwarte pozostaje pytanie, na ile słów kluczowych można pozycjonować stronę. Oczywiście wszystko zależy od jej wielkości. Sklep internetowy z mnóstwem produktów ma znacznie większy potencjał niż tradycyjna strona firmowa z kilkoma podstronami i opisem całego asortymentu na jednej podstronie pod tytułem Oferta. Nie ma żadnych oficjalnych ani nieoficjalnych wytycznych – potrzebny jest umiar i wyczucie, warto w tej materii zdać się na doświadczenie pozycjonera.

Ostateczna lista słów kluczowych to wspólny wysiłek klienta i pozycjonera – powinna być dopasowana do stworzonej strategii, a także branży, w której działa firma, konkurencyjności, sposobu funkcjonowania itp. Na przykład jeśli firma działa tylko na lokalnym rynku, warto to wykorzystać, dobierając frazy z umiejscowieniem, co jednocześnie pozwala ograniczyć koszty pozycjonowania.

Podsumowanie

Słowa kluczowe powinny być adekwatne i skuteczne, aby pozyskiwać wartościowy ruch na stronie oraz zwiększać sprzedaż produktów i usług. Mimo, że jest to wstępny etap poprzedzający samo pozycjonowanie, to ma on decydujące znaczenie dla całego procesu i jego efektów.

Autor zdjęcia: KROMKRATHOG. Zdjęcie z serwisu FreeDigitalPhotos.net.