Spora zmiana w Google AdWords

Google lubi co jakiś czas zmieniać swoje usługi. Wiedzą o tym dokładnie wszyscy pozycjonerzy mający do czynienia z modyfikacjami algorytmu wyszukiwarki. Tym razem internetowy gigant zaskoczył nas zmianą w AdWords.

Na czym polega zmiana?

Przede wszystkim z wyników wyszukiwań znika prawy panel reklam (Wyjątkiem od tej reguły są reklamy w formacie Product Listing Ads, czyli Reklamy z listą produktów). Nowa formuła reklam ogranicza je tylko do 7 na stronie – powyżej wyników organicznych możemy teraz zobaczyć aż 4 reklamy (w przypadku bardzo konkurencyjnych słów), poniżej natomiast maksymalnie 3.

Google AdWords - nowy wygląd z 4 reklamami

 

Jak to wpłynie na rynek reklamy internetowej?

Sądząc po komentarzach w polskiej blogosferze, zmiana została przyjęta z zaskoczeniem.

Zdaniem Google nowy layout wyszukiwarki ma mieć większą skuteczność w dotarciu z przekazem do odbiorców. Rzeczywiście – bez bocznego panelu SERP-y prezentują się bardziej przejrzyście, można też mieć nadzieję, że zwiększona konkurencja spowoduje lepszą jakość samych reklam.

Mniej wyświetlanych reklam = większa konkurencyjność = wyższe koszty kampanii = lepsza jakość reklam = wyższa konwersja?

Wszyscy zarządzający kampaniami w Google AdWords z pewnością będą musieli dostosować się do nowej sytuacji – można się bowiem spodziewać, że w związku z ograniczeniem ilości reklam zmianie ulegną średnie stawki CPC. Trudniej będzie się utrzymać na pierwszej stronie. To powinno skłonić reklamodawców do większego zaangażowania w udoskonalanie swoich przekazów i stron docelowych, aby podnieść wynik jakości i pozycję wśród innych reklam. Jeśli tak się stanie, będzie to z korzyścią dla użytkowników, którzy otrzymają po prostu lepiej dopasowane do swoich oczekiwań reklamy. To z kolei może też przyczynić się do wzrostu konwersji i przynieść profity reklamodawcom. Czy tak rzeczywiście się stanie? Zobaczymy.

Przewidywany wzrost średnich stawek CPC może również wykluczyć z reklamy firmy z mniejszymi budżetami, które nie będą w stanie konkurować o najlepsze miejsca.

Jeśli chodzi natomiast o branżę SEO, to niewątpliwie obecność 4 reklam nad wynikami organicznymi działa na jej niekorzyść, przesuwając te wyniki w dół i zmniejszając ich widoczność.

Usunięcie panelu bocznego zbliża wyniki desktopowe i mobilne, a zmiana jest wprowadzana we wszystkich wersjach językowych.