Subiektywne podsumowanie roku 2012 w marketingu internetowym w Polsce

W roku 2012 działo się naprawdę dużo. Będzie więc mowa o najważniejszych wydarzeniach, które odbiły się szerokim echem na całym świecie i wpłynęły na myślenie o SEO i marketingu internetowym oraz o tych, które z uwagi na czas pojawienia się ledwie zaznaczyły swoją obecność, ale mają potencjał by zmienić oblicze SEO i reklamy internetowej.

Wiele spraw wzbudziło duże emocje w środowisku, a 2 marki, które zawładnęły naszą świadomością to Google i Facebook, które ogłaszając kolejne aktualizacje, zmiany i zapowiedzi zmian, wejście na giełdę (Facebook) nie pozwoliły o sobie zapomnieć ani na chwilę. Dominująca pozycja obu gigantów sprawiła, że mogły sobie pozwolić na dyktowanie warunków i cały czas znajdowały się w centrum uwagi.

Panda i Pingwin

Google zaskoczyło nas ogromną ilością aktualizacji spod znaku Pandy i Pingwina, które skutkowały sporymi przetasowaniami w wynikach wyszukiwań także w Polsce. Takiego tąpnięcia w SERP-ach nie było dawno.

+ Zdecydowanie na plus trzeba ocenić zmianę w polityce informacyjnej Google, które z dużą otwartością i precyzją ogłaszało wszelkie wprowadzane aktualizacje.

+ Wartościowe było także zapoczątkowanie dyskusji, która ma szansę globalnie poprawić jakość SEO.

– Duży minus należy się natomiast za sporą ilość wpadek, które towarzyszyły aktualizacjom. Nie umknęły one polskim internautom, którzy donosili o powtórzonych wynikach z wikipedii, zumi, cylexu i innych dużych portali.

– Spadki stron, które nie łamały wytycznych Google również nie poprawiły jakości SERP-ów, tak chętnie deklarowanej przez giganta z Mountain View.

Aktualizacje Panda i Pingwin to zdecydowany numer jeden, jeśli chodzi o wywołanie dyskusji na temat potrzeby zmian w podejściu do SEO. Mocniej niż kiedykolwiek wcześniej wybrzmiała potrzeba zadbania o jakość linków i ich naturalny profil oraz dbałości o wartościowy content w celu uniknięcia znacznych spadków pozycji i filtrów nakładanych na strony.

W Polsce tę dyskusję wzmocniły jeszcze filtry dla popularnych porównywarek cenowych. Google przykładnie je karząc, dobitnie wyraziło swoje zdanie na temat SWL-i, a dodatkowo zademonstrowało swoją siłę.

Facebook

Niewątpliwie w branży marketingu internetowego ogromną rolę odegrał Facebook, który jako lider mediów społecznościowych na świecie ma ogromną siłę rażenia i był chętnie wykorzystywany do promocji marek, budowania wizerunku oraz nawiązywania trwałych relacji z odbiorcami.

Wraz z wyjątkowym sukcesem Facebooka rosła świadomość firm odnośnie roli, jaką mogą spełnić media społecznościowe w strategii marketingowej. Umiejętne wykorzystanie ich potencjału, (w tym również do promowania wartościowego contentu) w połączeniu z SEO to doskonały pomysł i realizacja nowoczesnej koncepcji Inbound Marketingu, o której sporo mówiło się w roku 2012.

+ Plus należy się za poszerzenie możliwości promocji i budowania wizerunku w sieci oraz wzbogacenie strategii marketingowych.

Rok 2012 obfitował w ważne, kreujące rzeczywistość wydarzenia, z jego końcem pojawiły się też nowe ciekawe usługi Google:

AdWords Express (potencjalne zagrożenie dla agencji obsługujących niedużych klientów)
Disavow links, czyli narzędzie usuwania linków, stosowane w celu pozbycia się niechcianych, słabej jakości odnośników do strony.
Ich efektywność będzie można jednak ocenić dopiero po jakimś czasie funkcjonowania.

Ocena tego roku nie może być jednoznaczna, było wiele emocji, kontrowersji, ale też uwydatniły się możliwości, w których drzemie duży potencjał. Trzeba je tylko umiejętnie wykorzystać w nowym 2013 roku.