Zanim podpiszemy umowę – krok po kroku

Prezentujemy krótki przewodnik dla niezdecydowanych, którzy myślą o pozycjonowaniu swojej strony, ale nie wiedzą czego mogą się spodziewać i jak przebiega procedura – od zapytania ofertowego do podpisania umowy.

Zakładamy, że pierwszy krok wykonuje klient, kontaktując się w sprawie oferty drogą telefoniczną lub mailową.

1. Adres strony internetowej – dokładna analiza

Naszą pierwszą reakcją jest zawsze prośba o adres strony, która ma być pozycjonowana. To najważniejsza z naszego punktu widzenia kwestia – strona musi zostać sprawdzona pod względem parametrów technicznych, treści – z uwagi na fakt, że nie wszystkie witryny w równym stopniu nadają się do pozycjonowania w wyszukiwarce. Przeszkodą może być choćby wykonanie strony w technologii flashowej. Pomocne są również informacje na temat historii strony i jej ewentualnego wcześniejszego pozycjonowania.

2. Analiza branży i obecności strony w sieci

Analiza samej strony od strony technicznej to nie wszystko – istotne znaczenie ma także branża, w której działa firma, jej konkurencyjność, specyfika prowadzonej działalności i oferty, linki prowadzące do strony, obecne pozycje serwisu w wyszukiwarce itd.

3. Określenie oczekiwań, celów

Staranne przygotowanie słów kluczowych i indywidualnej oferty powinna poprzedzać rozmowa dotycząca oczekiwań klienta i celów stawianych agencji. Jest to też moment na ostudzenie nierealistycznych żądań, wytyczenie kierunków działania itp. Na przykład jeśli klientowi bardzo zależy na czasie, możemy na niektóre słowa kluczowe zaproponować uzupełniająco kampanię linków sponsorowanych w Google AdWords.

4. Przygotowanie oferty

Dopiero po zapoznaniu się ze stroną, jej słabymi i mocnymi punktami, przeanalizowaniu działalności i branży oraz zapoznaniu się z oczekiwaniami i potrzebami klienta możliwe jest przygotowanie kompleksowej oferty, która będzie na te potrzeby skutecznie odpowiadała.

5. Ustalenie warunków współpracy

Po przesłaniu oferty następuje najlepszy czas na negocjacje, konkretne ustalenia, rozwianie wszelkich wątpliwości, zapoznanie się z regulaminem itp.
Czasem od momentu wysłania zapytania ofertowego do podpisania umowy mija kilka godzin, bywa, że kilka tygodni. Wiele zależy od samego zainteresowanego – jego motywacji, sytuacji firmy (czasem trwa jeszcze umowa z inną agencją, więc aby ustrzec się kar trzeba dotrwać do zakończenia umowy; czasem właśnie zlecono wykonanie nowej strony – pozycjonowanie starej nie ma w takim wypadku sensu, trzeba czekać, aż będzie gotowa nowa itp.).

Jedno jest pewne – planując działania związane ze stroną internetową na najbliższe miesiące, warto wpisać pozycjonowanie strony w długofalową strategię marketingową.

6. Rozpoczęcie współpracy

Podpisanie umowy jest równoznaczne z rozpoczęciem prac nad pozycjonowaniem strony. Konieczne jest przekazanie agencji danych dostępowych do strony – niezbędnych do prowadzenia prac optymalizacyjnych, wprowadzania tekstów itd. Początkowa faza współpracy wiąże się ze stałym kontaktem z klientem – tworzone są bowiem treści na stronę, wprowadzane zmiany, które trzeba na bieżąco uzgadniać i konsultować.

Jeśli macie jeszcze jakieś wątpliwości dotyczące podjęcia współpracy z naszą firmą – zapraszamy do kontaktu!