Dezinformacja to jedno z najważniejszych zagrożeń dla demokracji i wyzwań, z którymi mierzy się współczesny świat. Zgodnie z definicją Wikipedii, to celowe wprowadzanie w błąd opinii publicznej, by oddziaływać na zachowania społeczne.
Internet daje ogromne pole do nadużyć i manipulacji, a rozwój narzędzi AI, którego jesteśmy świadkami, może jeszcze wzmacniać obecność fake newsów w przestrzeni publicznej.
Co na to Google?
Od 2017 roku 2 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Sprawdzania Faktów (International Fact-checking Day), jako przeciwwaga dla przypadającego dzień wcześniej prima aprilis. Nie jest to powszechnie znane święto, ale internetowy gigant wykorzystał tę datę do nagłośnienia nowej funkcji w wyszukiwarce. Jej zadanie to pomoc użytkownikom w zrozumieniu kontekstu dostarczanej informacji i jej weryfikacji.
3 kropki tuż przy adresie www w wynikach wyszukiwania pozwalają zajrzeć głębiej do źródła. Po kliknięciu otwiera się dodatkowe okno „O tym wyniku”, gdzie znajdziemy info o firmie/stronie www. Zanim więc przejdziemy na stronę, możemy w pewien sposób sprawdzić, jaka jest jej wiarygodność, czy jest godna zaufania.
Udostępniając funkcję „O tym wyniku”, Google zwraca uwagę na poważny problem, jakim jest dezinformacja, i dokłada swoją cegiełkę do walki z manipulacją w sieci.
Nowa funkcja jest jeszcze w fazie testowej, ale jest dostępna w każdej wersji językowej wyszukiwarki, również polskiej.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj:
https://polska.googleblog.com/2023/04/jak-pomagamy-weryfikowac-informacje.html