Duplicate content to temat stary, powszechnie znany i szeroko komentowany w branży SEO, jednak z naszych doświadczeń z klientami wynika, że wśród właścicieli stron panuje zupełny brak wiedzy na ten temat, i co za tym idzie brak świadomości zagrożeń z niego płynących.
Duplicate content to nic innego jak powtarzająca się w internecie treść. Najczęstszą przyczyną jest kopiowanie tekstów z innych witryn internetowych i publikowanie ich na własnej stronie, ale zdarza się również duplikowanie treści w obrębie tej samej strony, co nierzadko spowodowane jest przez błędy techniczne.
Duplicate content szkodzi
Trzeba pamiętać, że duplicate content znacząco obniża wartość strony i szkodzi pozycjonowaniu, nie pozwalając skutecznie wybić się ponad konkurencję. Google raczej nie karze za to stron (chyba że chodzi o jawny plagiat), ale też nie daje im możliwości zdobycia czołowych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jak pokazuje doświadczenie, często problem ten dotyczy sklepów internetowych, w których mamy do czynienia z treściami dostarczonymi przez producenta, powtarzającymi się w sieci setki razy. Oczywiście trudno sobie wyobrazić zmianę specyfikacji technicznej produktów, ale dodanie wartościowego nowego opisu produktu już tak.
Bardzo często nowo powstałe sklepy internetowe de facto powielają zawartość działających już sklepów, poprzez oferowanie tych samych produktów, uznając najwyraźniej, że wystarczy dodać swoją oprawę graficzną, by stworzyć wartościową stronę. To niestety codzienność, która pozostaje niezmienna od lat.
Sklepy są w o tyle trudnej sytuacji, że większość użytkowników zwraca uwagę jedynie na cenę produktu i nią kieruje się przy wyborze miejsca zakupu. Nie zmienia to jednak faktu, że jednym z głównych sposobów na skuteczne zaistnienie w świadomości internautów są wysokie pozycje strony w wyszukiwarce, a te uzyskać można spełniając określone wymagania Google, w tym m.in. te dotyczące unikalnej treści. Tu kółko się zamyka.
Można oczywiście postawić na inne formy reklamy, jak np. Google Ads czy obecność w porównywarkach cen, ale na dłuższą metę korzystniejszym ekonomicznie rozwiązaniem jest zainwestowanie w porządną optymalizację strony, łącznie z zadbaniem o niepowtarzalną treść. SEO pozwala bowiem budować markę na solidnych fundamentach i cieszyć się efektami w dłuższej perspektywie.