Pozycjonowanie to proces wymagający sporo czasu i podejmowania wielu różnych działań, składających się na efekt finalny. Znaczenie słów kluczowych (keywords) w pozycjonowaniu jest nomen omen kluczowe – od trafnego wyboru w dużym stopniu zależy późniejszy sukces.
Jak dobierać słowa kluczowe i jakich błędów unikać?
Po pierwsze frazy muszą odzwierciedlać ofertę. Zdarza się, że klienci chcą pozycjonować swoją stronę pod słowami opisującymi produkty, których nie ma w ofercie, ale np. konkurencja zajmuje pod nimi wysokie pozycje. Takie działanie jest nieopłacalne i nie przynosi pozytywnych skutków. Brak odpowiednich produktów na stronie utrudnia pozycjonowanie, a dodatkowo właściciel strony naraża się na niezadowolenie internautów, szukających konkretnych produktów, których na niej nie ma lub są w znikomym wyborze.
Po drugie słowa kluczowe nie mogą być zbyt ogólne i wieloznaczne, ponieważ nakłady finansowe, które trzeba ponieść są nieadekwatne w stosunku do efektu, jaki mogą przynieść. Pozycjonowanie fraz bardzo ogólnych jest kosztowne i czasochłonne, i choć zajmowanie topowych pozycji pod słowem „drzwi” czy „okna” wiąże się z prestiżem i dużym zainteresowaniem internautów, to lepiej skoncentrować wysiłki na frazach bardziej realnych do osiągnięcia i czerpać z tego wymierne korzyści.
Po trzecie frazy powinny być popularne wśród użytkowników sieci – w przeciwnym razie nawet jeśli strona zajmuje pierwsze pozycje, nie będzie to miało żadnego przełożenia na wzrost oglądalności strony i pozyskiwanie klientów.
Po czwarte niedopuszczalne są słowa zawierające błędy ortograficzne – nawet jeśli niektórzy internauci takie wyszukują, Google poprawia zapytanie, a błędy pojawiające się na stronie są jednoznacznie dyskwalifikujące.
Otwarte pozostaje pytanie, na ile słów kluczowych można pozycjonować stronę. Oczywiście wszystko zależy od jej wielkości. Sklep internetowy z mnóstwem produktów ma znacznie większy potencjał niż tradycyjna strona firmowa z kilkoma podstronami. Nie ma żadnych oficjalnych ani nieoficjalnych wytycznych – potrzebny jest umiar i wyczucie, warto w tej materii zdać się na doświadczenie pozycjonera.
Ostateczna lista słów kluczowych to wspólny wysiłek klienta i pozycjonera – powinna być dopasowana do stworzonej strategii, a także branży, w której działa firma, konkurencyjności, sposobu funkcjonowania itp. Na przykład jeśli firma działa tylko na lokalnym rynku, warto to wykorzystać, dobierając frazy z umiejscowieniem, co jednocześnie pozwala ograniczyć koszty pozycjonowania.
Podsumowanie
Słowa kluczowe powinny być adekwatne i skuteczne, aby pozyskiwać wartościowy ruch na stronie oraz zwiększać sprzedaż produktów i usług. Mimo, że jest to wstępny etap poprzedzający samo pozycjonowanie, to ma on decydujące znaczenie dla całego procesu i jego efektów.
Autor zdjęcia: KROMKRATHOG. Zdjęcie z serwisu FreeDigitalPhotos.net.