Rynek SEO jest bardzo zróżnicowany, działają w nim zarówno firmy uczciwe, działające na swoją markę od lat, jak i pozycjonerzy naciągacze, którym zależy na łatwym zysku bez oglądania się na jakiekolwiek zasady.
Współpraca z agencją SEO zawsze wymaga pewnego zaufania od obu stron. Z uwagi na specyfikę pozycjonowania, jest ona obliczona na dłuższy czas, dlatego przed podpisaniem umowy warto nie tylko negocjować najlepsze warunki, ale również zainteresować się podejściem firmy do pewnych istotnych kwestii i zadać jej kilka podstawowych pytań.
O co klient powinien zapytać, zanim podpisze umowę i zdecyduje się powierzyć swoją stronę ludziom, których nie zna?
– o stosowanie SWL’i i innych metod wpływania na wyniki wyszukiwania, które oficjalnie potępia Google
– o referencje
– o doświadczenie
– o sposób mierzenia i raportowania efektów
– o metodę naliczania opłat
Oczywiście nigdy nie można mieć pewności, że firma odpowie zgodnie z prawdą, ale sam sposób i tryb odpowiedzi może dać klientowi wiele do myślenia na temat sposobu działania firmy, np. czy jest otwarta na rozmowę, czy np. zbyt często nie zasłania się tajemnicą zawodową, unikając udzielania konkretnych informacji. W trakcie rozmowy w cztery oczy lub ewentualnie przez telefon dość łatwo można wychwycić krętactwo i naciąganie rzeczywistości przez rozmówcę.